Kommande program
Kommande program
Klicka på titel för information och på tid för att köpa biljetter
i morgon onsdag
Royal
14:00 Onsdagsserien: Unga Astrid
18:30 Unga Astrid
torsdag 13 dec
Royal
18:30 Colette
19:00 Lycklig som Lazzaro
söndag 16 dec
Royal
18:00 Live på bio: Don Quijote
18:30 The Bookshop
Fler dagar...

Kommande program

i morgon
Royal
14:00 Onsdagsserien: Unga Astrid
18:30 Unga Astrid
torsdag 13 dec
Royal
18:30 Colette
19:00 Lycklig som Lazzaro
Luleåbiennalen på Royal poster
🔍
Ny finsk film
Onsdagsserien
Barnfilm
Folkets Bio Luleå
Kommande program
Kommande program
Klicka på titel för information och på tid för att köpa biljetter
i morgon onsdag
Royal
14:00 Onsdagsserien: Unga Astrid
18:30 Unga Astrid
torsdag 13 dec
Royal
18:30 Colette
19:00 Lycklig som Lazzaro
söndag 16 dec
Royal
18:00 Live på bio: Don Quijote
18:30 The Bookshop
Fler dagar...
Royalnytt
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!   Om integritet
Luleåbiennalen på Royal poster
Luleåbiennalen
på Royal
i morgon kl 19:00
  Se tider och köp
Gratis inträde

Luleåbiennalens konstfilmprogram på Folkets bio del 1

Som om del av Luleåbiennalen 2018: Tidjord visas tre av biennalens konstfilmer i biomiljö: Pre-Image (Blind as the Mother Tongue) (18 min) av Hiwa K, Who is afraid of ideology? (22 min 20 sek) av Marwa Arsanios och What the Sun Has Seen (7 min 35 sek) av Agnieszka Polska. I samarbete med Folkets bio. 

Tidjord tar avstamp i Norrbottens variationsrika landskap och historia och behandlar bl a landskapets minnen och sår, försvunna vattenfall, ideologiserade arkiv, och militariserade zoner. Ett huvudtema för biennalen är begreppet mörker. Både i bokstavlig mening, då biennalen infaller under årets mörkaste tid, men också metaforiskt med blicken vänd mot ett politiskt mörker såväl som mörkrets potential för tänkande, drömmande och projektion.


Hiwa K 
Pre-image (Blind as the Mother Tongue)
2017 HD video, 18 min 


”Den sista gången jag såg min mor för att ta farväl, sa jag att nu lämnar jag för gott och kanske ses vi aldrig igen” i filmen Pre image (Blind as the Mother Tongue) följer konstnären Hiwa K sin egen flykts fotspår genom Europa, från kurdiska Başur, genom den turkiska landsgränsen, Greklands bergiga landskap och sjövägen bort därifrån. Genom en repeterad vandringsled (en arkeologisk metod för att bota amnesi) väcks minnen av en tid han trodde sig glömt till liv. Hans flykt ägde rum under nattens in- brott och från skeppets lastutrymmen minns konstnären ett mörker som gjorde honom blind, ”blind som hans modersmål”. Tiden är ur led och ibland är magen hans enda klocka. Flyktens berättelse tar form genom sinnesförnimmelser, syn-, hörselintryck och dess bortfall. För filmen har Hiwa K konstruerat en skulptur som han balanserar på sitt huvud, den består av motorcykelspeglar vinklade i olika riktningar. Det märkliga objektet fungerar som en förlängning av kroppens organ och sinnen, i dem ser konstnären sin egen reflektion liksom reflektionen av de miljöer han vandrar genom: grönskande ängar, asfalterade vägar, viadukter med svalbon, och flyktingläger i Atens hamn. Förbipasserande betraktar den riskfyllda balansakten och parerar sina steg för att ge honom plats, konstnären fortsätter hela tiden att vandra och stannar aldrig upp. 

Hiwa K (f. 1975 i Sulaymaniyah) är konstnär verksam i Berlin. 

Tack till galleri KOW Berlin. 

Marwa Arsanios 
Who is Afraid of Ideology? Part 1
2017 HD video, 22 min 20 sek 


Who is Afraid of Ideology? Part 1 är inspelad i Rojava 2017. Den lyssnar till en fraktion av den kur- diska motståndrörelsen, och hur det praktiska arbe- tet knyter an till dess idélära – hur används en yxa på bästa sätt? När är det okej att hugga ner ett träd för överlevnad? En statisk kamera fångar bilder av ett bergigt senvinterlandskap. Smältvatten rinner ge- nom bäckar och snön sjunker undan. Den ekologiska medvetenheten inom rörelsen utvecklades parallellt med att livsvillkoren förändrades under krigen. På samma sätt som naturen har ett inbyggt självförsvar måste också utsatta grupper skydda sin existens. Scenerna som utspelas i filmen är i osynk med de ackompanjerande ljuden. Istället för droppläten och porlande vatten hör vi medlemmar i den kurdiska kvinnorörelsen i Rojava berätta om deras relation till naturen. När kvinnorna sedan visas i bild är det tyst. Klippningen ger tittaren utrymme att lyssna till ett antal individer som talar för en kollektiv rörelse. Detta verkar också som ett skydd för de som talar ur ett radikalt perspektiv. 

Marwa Arsanios (f. 1978 i Washington) är konstnär verksam i Berlin, Beirut och Wien. 

Agnieszka Polska 
What the Sun has Seen
2017 HD video, 7 min 35 sek 


Solen som vittne för det som sker på jorden, är fokus för filmen What the Sun has Seen. Den ser klimatkatastrofer och krig, men också en storslagen skönhet, omöjlig att beskriva i ord. Tårarna rinner när solen blickar in i jordens oskyldiga ögon. Vi möter den i alla dess omtumlande känslotillstånd, i förälskelse, sorg och förtvivlan. Polskas animerade sol refererar till filosofen Walter Benjamins begrepp Historiens ängel, som han skrev om sent i sitt liv, innan han tog sitt liv under flykten från nazisterna. Hans ängel är ofrivilligt fäst i skyn, tryckt framåt av en kraftig vind från paradiset. Så färdas den baklänges, med ryggen mot framtiden, med blicken fäst bakåt mot det förflutna. Den bevittnar historiens tragedi utan att kunna ingripa, tvingad att fortsätta röra på sig. Filmen innehåller en bisarr blandning av digitalt manipulerade bilder. En svävande fimp, en ångerfull gråtande Ayn Rand, frukt och grönsaker som rutt- nar, en stad under vatten. I ett flöde som liknar det virvarr vi möts av under ett vanligt rutinsurfande. 
Polskas sol sjunger en ambivalent serenad för jorden, människorna, om himlen, eller paradiset. Vi kommer att hinna till himlen innan det är för sent. Allt kommer ordna sig. Men kanske stämmer det inte, kanske säger solen bara så för att trösta oss. 

Agnieszka Polska (f. 1985 i Lublin) är konstnär verksam i Berlin. 
 

Kommande
Folkets Bio Luleå  |  Royal, Nygatan 1  |  siri@folketsbiolulea.se
⬆︎